• شنبه ١٠ دی ١٤٠١-١٠:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٨٤٧
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر؛

پایتخت نیازمند شهرداری غیرحضوری است

احمد صادقی در گفتگو با روزنامه همشهری با تاکید بر ضرورت فساد در مدیریت شهری، غیرحضوری کردن ارائه خدمات در شهرداری را اولویتی مهم برای مبارزه ایجاد شهرداری شیشه ای برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، به نقل از همشهری، مبارزه با فساد؛ موضوعی که سال‌هاست در نهاد خدماتی اجتماعی چون شهرداری تهران پیگیری می‌شود، اما در دوره جدید، مدیریت شهری با قراردادن آن در اولویت اقداماتش، قصد دارد جامه عمل به این موضوع (مبارزه با فساد) بپوشاند. اقدامی که نیاز به عزم جدی و همراهی و مشارکت مردم دارد. عده‌ای فساد در شهرداری تهران را به غول هفت‌سر تشبیه می‌کنند که قدمت آن به پیدایش بلدیه(شهرداری قدیم) بازمی‌گردد و عده‌ای هم معتقدند فساد فرزند نامشروعی است که برای جدا کردنش از مادر (شهرداری) نیاز به رستم(قهرمان شاهنامه) است. 
به‌هرحال همه این موارد نشان می‌دهد که فساد در شهرداری وجود دارد و مدیریت شهری با شناسایی گلوگاه‌ها و نقره‌داغ کردن متخلفان و مفسدان، می‌خواهد این پدیده را تا حد ممکن کاهش دهد. چرا که به صفر رساندن آن کاری غیرممکن است. شفاف و شیشه‌ای بودن عملکرد شهرداری، مهم‌ترین کاری است که می‌تواند چون سدی مانع از بروز یا گسترش فساد در این نهاد شود. 
در همین راستا احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران می‌گوید که با ایجاد شفافیت، فساد کمتر می‌شود و پایتخت امروز نیاز به ارائه خدمات غیرحضوری دارد و شهرداری تهران با تحقق این کار می‌تواند مواجهه حضوری میان مردم و کارمندان را به حداقل برساند و در نتیجه مسیر بروز فساد را مسدود کند.
به‌گزارش همشهری، مدتی پیش بود که خبر شناسایی 113گلوگاه فساد توسط رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در صحن پارلمان شهری مطرح شد. گلوگاه‌هایی که اگر مسدود نشوند، قطعا سبب سلب اعتماد و اطمینان مردم از این نهاد خدماتی و اجتماعی می‌شوند. در کنار این اقدام (شناسایی گلوگاه‌های فساد) مدیریت شهری باید راه بروز این پدیده را برای همیشه مسدود کند و ابزار این کار ایجاد شفافیت در عملکرد و خدمات است، یا به‌عبارتی می‌توان آن را شیشه‌ای شدن عملکردها تعبیر کرد. آنطور که رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران عنوان می‌کند: «شفافیت اگرچه مانع از بروز فساد در دستگاه‌ها ازجمله شهرداری می‌شود، اما یک تکلیف قانونی است و نمی‌توان در همه زمینه‌ها اقدام به شفاف‌سازی کرد. چرا که قانون مشخص می‌کند چه چیزی بایستی شفاف بیان شود و از شفافیت چه مواردی باید پرهیز کرد.»
به‌گفته احمد صادقی، 71تکلیف قانونی برای شهرداری تهران در راستای شفاف‌سازی مشخص شده است که باید براساس موارد تعیین شده، اطلاعات روی سامانه شفافیت(که سال96 راه‌اندازی شده است.) بارگذاری شود. در واقع با این کار مردم از همه‌‌چیز مطلع می‌شوند و همین اطلاع‌رسانی سبب جلب مشارکت شهروندان در امور شهر می‌شود.
 
پایش اطلاعات مربوط به فساد
شهرداری تهران گام‌هایی برای مقابله با فساد یا غول هفت‌سر برداشته است و صادقی هم این فرایند را مطلوب می‌داند و می‌گوید: «اخیرا گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با فساد ارائه شده است، اما اطلاعات به‌دست‌آمده در این حوزه باید هر 3ماه پایش شوند تا نتایج تأثیری‌گذاری آنها مشخص شود.» تشکیل کانون ارزیابی برای انتصابات، فعال‌کردن کمیته تخلفات اداری یا انضباط اداری، فاش کردن اسناد و مدارک معاملات و... اقداماتی هستند که در راستای مبارزه با فساد انجام می‌شود، اما به‌گفته رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، هنوز نمی‌توان به‌صراحت بیان کرد که شهرداری در این حوزه (مبارزه با فساد) چقدر موفق بوده است.
تهران نیاز به شهرداری غیرحضوری دارد
این روزها شهروندان با مراجعه به سامانه تهران من می‌توانند برخی از کارها، مانند ثبت‌نام طرح ترافیک و... را به‌صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری انجام دهند. الگوبرداری از چنین اقداماتی در سایر حوزه‌های شهرداری تهران امری ضروری است. موضوعی که مورد تأکید احمد صادقی است و می‌گوید که شهرداری تهران بیش از 33مورد مجوز و 80نوع خدمات ارائه می‌دهد و از این‌رو با سیستمی شدن فرایندها، تردد شهروندان به معاونت‌ها، ارکان ستادی، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری و...کاهش می‌یابد. به‌گفته او، امروز شیوه و سازوکار سنتی در فرایندها و ارائه خدمات، مطالبه شهروندان نیست و اکثر مردم خواستار دریافت خدمات آنلاین و غیرحضوری هستند.
 
دستاوردهای شهرداری غیرحضوری
غیرحضوری شدن فرایند شهرداری به‌مثابه یک تیر و چند نشان است که به تعبیر احمد صادقی دستاوردهای ماندگاری خواهد داشت که اهم آنها عبارتند از:
حذف امضاهای طلایی
حذف واسطه‌ها و کارچاق‌کن‌ها و کاغذبازی
افزایش رضایتمندی عمومی شهروندان
ارتقای اعتماد همگانی
جلوگیری از ترددهای غیرضروری و کاهش ترافیک و آلودگی هوا
ایجاد و ارتقای شفافیت
کوتاه‌شدن زمان ارائه خدمات به شهروندان
ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه باشگاه شهروندی
یکپارچگی و ایجاد وحدت‌رویه در فرایندهای شهرداری
افزایش مشارکت شهروندان در اداره شهر
مبارزه مؤثر با فساد اداری

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: